ANBI

Nieuwe ANBI-regels

Kerkgenootschappen en hun zelfstandige onderdelen moeten uiterlijk per 1 januari 2016 aan de nieuwe ANBI-regeling voldoen. In kerkelijk verband (CIO) is afgesproken om per 1 januari 2015 klaar te zijn.

Dit betreft in de Protestantse Kerk: de gemeenten, diaconieën, classicale vergaderingen en de landelijke kerk met haar dienstenorganisatie. Andere stichtingen en verenigingen moesten al per 1 januari 2014 aan de nieuwe regels voldoen. Voor kerkgenootschappen is dus een uitzondering gemaakt.

Transparantie verplicht

Elke gemeente, diaconie en classicale vergadering wordt dus straks verplicht om online transparant te zijn over bestuur, beloning, doel en beleidsplan, over jaarrekening en jaarverslag. Zij kunnen deze gegevens op hun eigen website publiceren, maar het is ook mogelijk deze te publiceren op bijvoorbeeld die van de (streek)gemeente of de classis.

Een eigen website is dus niet verplicht: het gaat erom dat de gegevens openbaar worden, en dat de link naar deze specifieke gegevens wordt doorgegeven aan de belastingdienst. Die zal deze in het zogenoemde ANBI-register vermelden.

Samengevat

Vanaf 1 januari 2016 moeten de Protestantse Kerk met haar gemeenten, diaconieën en classes aan de nieuwe regels voldoen. Een eigen website mag, maar een plek op een andere website mag ook, als er maar een directe link naar de specifieke gegevens beschikbaar komt.

Een gemeente kan de URL van haar ANBI-pagina’s zelf invullen in het LRP bij het veld ‘Website ANBI-pagina’s’. Vervolgens zorgt de dienstenorganisatie Protestantse Kerk voor de communicatie daarvan naar Belastingdienst.

Het is van essentieel belang om dit op tijd en goed te regelen omdat anders de giftenaftrek in gevaar komt.

ANBI informatie PKN Capelle

ANBI informatie diaconie 

 

(Klik op de link voor verdere informatie)